Cena
Bezmaksas
Izpildes termiņš darba dienās
Termiņš nav specificējams
Uzzināt vairāk
Saņēmējs
Fiziska persona
Uzzināt vairāk
Saņemšanas ierobežojumi
-

Stacionāras iekārtas nodošanas ekspluatācijā process

Stacionāras iekārtas atļauts ekspluatēt tikai pēc to nodošanas ekspluatācijā, ja tās ir projektētas, būvētas un uzstādītas atbilstoši MK 374. noteikumu 1.pielikumā norādītājām pamatprasībām.

Stacionāras iekārtas ietver:

  • infrastruktūras apakšsistēmas;
  • energoapgādes apakšsistēmas;
  • vilcienu vadības un signalizācijas stacionāro lauka iekārtu apakšsistēmas.

Stacionāro iekārtu jaunu ekspluatācijas atļauju jāsaņem pēc:

  • esošas sistēmas modernizācijas;
  • esošas sistēmas atjaunošanas vai izmaiņām, lai nodrošinātu savstarpējo izmantajomības tehnisko specifikāciju (SITS) prasību izpildi apakšsistēmas daļām.

Jauna ekspluatācijas atļauja nav nepieciešama, ja apakšsistēmā jau ir nodrošināta atbilstība pamatprasībām, tostarp SITS prasībām, un plānoto izmaiņu rezultātā nemainās apakšsistēmas veiktspējas parametri. Šajā gadījumā tie ir ar tehnisko apkopi saistīti stacionāro iekārtu un apakšsistēmas elementu atjaunošanas darbi. Tas attiecas arī uz gadījumiem, ja šo darbu veikšanai ir pieprasīta būvniecības atļauja Dzelzceļa būvnoteikumos noteiktajā kārtībā.

Pirms  plānotas esošas stacionāras iekārtas atjaunošanas vai modernizācijas, atjaunošanas vai modernizācijas ierosinātājs iesniedz Inspekcijai plānoto darbu apjomu pamatojošu dokumentāciju. Inspekcija izvērtē, vai paredzētie atjaunošanas vai modernizācijas darbi neietekmē attiecīgās apakšsistēmas vispārējo drošības līmeni un atbilst SITS 7.nodaļā norādītajiem kritērijiem, kad ir nepieciešama jauna ekspluatācijas atļauja. Ja dokumentācija nav pietiekama šāda vērtējuma veikšanai, Inspekcija lūdz papildus informāciju, nosakot samērīgu termiņu tās iesniegšanai.

Ja nepieciešama jauna ekspluatācijas atļauja, Inspekcija pieņem lēmumu, kurā norāda:

  • tvērumu, kuram nepieciešams saņemt jaunu ekspluatācijas atļauju;
  • obligāti piemērojamās SITS vai citas prasības;
  • nepieciešamību īstenot un izstrādāt īstenošanas plānu.

Ekspluatācijas atļaujas piešķiršanai pieteikuma iesniedzējs sagatavo nepieciešamo procesu īstenošanas plānu un iesniedz to Inspekcijā kopā ar Dzelzceļa būvnoteikumos noteikto informāciju par projektēšanas nosacījumu izpildi.

Īstenošanas plānā obligāti jāiekļauj visas ekspluatācijas atļaujas saņemšanai nepieciešamās darbības projekta īstenošanas gaitā, it īpaši:

  • paziņotās institūcijas piesaisti un sadarbību ar to;
  • nacionālo prasību novērtēšanas iestādes piesaisti un sadarbību ar to, ja nepieciešams;
  • neatkarīgas novērtēšanas institūcijas piesaisti un sadarbību ar to;
  • Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras iesaisti attiecībā uz vilcienu vadības un signalizācijas stacionārajām lauka apakšsistēmām, kurās izmanto Eiropas vilcienu kontroles sistēmu (ETCS) un (vai) dzelzceļa globālās mobilo komunikāciju sistēmas (GSMR) aprīkojumu;
  • Dzelzceļa būvnoteikumos noteikto procesu izpildi.

Inspekcija apstiprina ekspluatācijas atļaujas piešķiršanai nepieciešamo procesu īstenošanas plānu, izdarot Dzelzceļa būvnoteikumos noteikto atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi.

Lai nodotu ekspluatācijā stacionāras iekārtas, pieteikuma iesniedzējs Inspekcijā iesniedz iesniegumu. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:

  • atbilstoši Deklarāciju regulai sagatavotas pieteikuma iesniedzēja "EK" verifikācijas deklarācijas;
  • dokumentus, kas pierāda apakšsistēmu tehnisko savietojamību ar dzelzceļa sistēmu, kurā tās tiek iekļautas, pamatojoties uz attiecīgajām savstarpējās izmantojamības tehniskajam specifikācijām (SITS), nacionālajām prasībām un reģistriem;
  • dokumentus, kas pierāda apakšsistēmu drošu integrāciju, pamatojoties uz attiecīgajām SITS, nacionālajām prasībām un Dzelzceļa likumā minētajām kopīgajām drošības metodēm;
  • attiecībā uz vilcienu vadības un signalizācijas stacionārajām lauka apakšsistēmām, kurās izmanto Eiropas vilcienu kontroles sistēmu (ETCS) un (vai) dzelzceļa globālās mobilo komunikāciju sistēmas (GSMR) aprīkojumu – Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras (ERA) pozitīvu lēmumu;
  • ja stacionārai iekārtai piemēro arī normatīvos aktus par Dzelzceļa būvnoteikumiem dokumentāciju, kas apliecina atbilstību šo normatīvo aktu prasībām, ja šāda informācija jau nav Inspekcijas rīcībā;
  • informāciju par procedūrām, kas nodrošinās apakšsistēmu izmantošanu, apkopi un uzturēšanu kārtībā atbilstoši pamatprasībām. Tā ir informācija par stacionāras iekārtas ekspluatācijas un uzturēšanas prasību iekļaušanu infrastruktūras pārvaldītāja drošības pārvaldības sistēmā.
  1.  Dzelzceļa likums, 43.4 pants. Atļauja nodot ekspluatācijā stacionāras iekārtas;
  2.  09.06.2020. Ministru Kabineta noteikumi Nr.374 “Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi”, VI sadaļa;
  3.  Komisijas 2019. gada 12. februāra īstenošanas Regula (ES) 2019/250 par dzelzceļa savstarpējas izmantojamības komponentu un apakšsistēmu "EK" deklarāciju un sertifikātu veidnēm, par paraugu deklarācijai par atbilstību atļautajam dzelzceļa ritekļa tipam un par apakšsistēmu "EK" verifikācijas procedūrām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/797, un ar ko atceļ Komisijas Regulu (ES) Nr. 201/2011 (Deklarāciju regula);
  4. KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1299/2014 (2014. gada 18. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas infrastruktūras apakšsistēmai;
  5. KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1301/2014 (2014. gada 18. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju Savienības dzelzceļu sistēmas energoapgādes apakšsistēmai;
  6. KOMISIJAS REGULA (ES) 2016/919 (2016. gada 27. maijs) par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz dzelzceļu sistēmas vilcienu vadības un signalizācijas iekārtu apakšsistēmām Eiropas Savienībā;
  7. KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1303/2014 (2014. gada 18. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju saistībā ar Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas drošību dzelzceļa tuneļos;
  8. KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1300/2014 (2014. gada 18. novembris) par savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām attiecībā uz Savienības dzelzceļa sistēmas pieejamību personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām;
  9. Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2019/777 (2019. gada 16. maijs), par dzelzceļa infrastruktūras reģistra kopīgajām specifikācijām un par Īstenošanas lēmuma 2014/880/ES atcelšanu;
  10. Eiropas parlamenta un padomes 2016. gada 11. maija Regula (ES) 2016/796 par Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūru un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 881/2004 (ERA regula)
  11. Būvniecības likums;
  12. 02.09.2014. Ministru Kabineta noteikumi Nr.530 “Dzelzceļa būvnoteikumi”.

Uzziņas par pakalpojumu

Vladimirs Derevjanko

Vecākais eksperts stacionāro iekārtu jautājumos
vladimirs.derevjanko [at] vdzti.gov.lv