Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta direktorāts (DG MOVE) nodrošina politikas plānošanu Eiropas vienotās dzelzceļa telpas attīstībai, lai stiprinātu dzelzceļu salīdzinājumā ar citiem transporta veidiem. DG MOVE centieni ir vērsti uz trim jomām, kas ir būtiskas spēcīgai un konkurētspējīgai dzelzceļa nozarei:

  • dzelzceļa transporta tirgus atvēršana konkurencei;
  • dzelzceļa drošības nodrošināšana un savstarpējās izmantojamības savietojamība;
  • dzelzceļa infrastruktūras attīstīšana.

Informācija par DG MOVE politiku un iniciatīvām ir atrodama tās tīmekļvietnē

Dzelzceļa savstarpējas izmantojamības un drošības komiteja (Rail Interoperabil­ity and Safety Committee (RISC)), kas sastāv no dalībvalstu pārstāvjiem, izskata DG MOVE sagatavotos dzelzceļa sistēmas tiesību aktu priekšlikumus:

  • dzelzceļa drošības jomā;
  • savstarpējas izmantojamības jomā;
  • ERA darbību;
  • par vienoto dzelzceļa telpu;
  • u.c. jautājumiem.

Latviju RISC komitejā pārstāv Jānis Eiduks un Jeļena Stepanova

 

  • Informācija ievietota 20.03.2025.
  • ES saskaņotās kontroles, vadības un signalizācijas specifikācijas 
    • īstenošanas regulas projekts; 
    • Grozījumu mērķis ir ieviest nepieciešamos tehniskos dokumentus, kas nosaka iekārtu testēšanas procesu, lai tās atbilstu 2023.gadā izstrādātajām jaunajām specifikācijām. Tāpat grozījumu mērķis ir nodrošināt lielāku juridisko skaidrību pārejas režīmos, kas saglabās dzelzceļa nozares konkurētspēju. Nepamatotu izmaksu novēršana ietekmē nozari, jo 2023. gadā tiks veiktas izmaiņas savstarpējas izmantojamības (SITS) komandvadības signalizācijas (CCS) tehniskajās specifikācijās.;
    • informācija konsultācijām pieejama "Have your say" portālā;
    • piemērojas Committee (komitoloģijas) procedūra;
    • plānots pieņemt (dalībvalstu balsojums) 2025.gada trešajā ceturksnī.

  • Informācija ievietota 18.03.2025., informācija atjaunota 11.04.2025.
  • Eiropas savienošana, izmantojot ātrgaitas dzelzceļu:
    • Paziņojums;
    • Paziņojums balstīsies uz Ilgtspējīgas un viedas mobilitātes stratēģiju un izveidos stratēģisku plānu, lai paātrinātu ES mēroga ātrgaitas dzelzceļu tīkla ieviešanu, kas strukturēts uz šādiem pīlāriem:
      1. nodrošināt uz iedzīvotājiem orientētu pakalpojumu modeli, veicinot ES mēroga ātrgaitas dzelzceļa savienojumus;
      2. koordinēta infrastruktūras plānošana, finansēšana un ieviešana;
      3. operatoriem ienesīga biznesa modeļa veicināšana un to konkurētspējas nodrošināšana ātrgaitas dzelzceļu tīklā.
    • informācija konsultācijām pieejama  "Have your say" portālā;
    • iespēja sniegt savus komentārus līdz 08.05.2025.

  • Savstarpējas izmantojamības tehniskā specifikācija attiecībā uz Eiropas dzelzceļu sistēmas telemātikas lietojumprogrammu apakšsistēmu:
    • Komisijas īstenošanas regula;
    • Šī Komisijas īstenošanas regula nosaka savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju saistībā ar dzelzceļa pasažieru un kravu pārvadājumu pakalpojumu telemātikas apakšsistēmu;
    • Šī iniciatīva nosaka prasības sadarbspējīgai datu koplietošanai dzelzceļa transportā. Ietver jaudas un satiksmes vadību, kā arī vilcienu sagatavošanas pamatprasības,  vagonu un to kravu vadību. Šis regulas projekts ietver arī dzelzceļa biļešu tirdzniecību un pasažieru informācija izplatīšanu.
    • Tajā precizēta Eiropas Savienības Dzelzceļa aģentūras kā sistēmas iestādes loma un ieviesti ieviešanas termiņi
  • informācija konsultācijām pieejama "Have your say" portālā;
  • piemērojas Committee (komitoloģijas) procedūra;
  • plānots pieņemt (dalībvalstu balsojums) 2025.gada otrajā ceturksnī.

Informācija ievietota 18.02.2025.

 


  • Informācija ievietota 30.01.2025.
  • Kravu pārvadājumu elektroniskās informācijas (eFTI) platformas — sertifikācijas noteikumi 
    • Deleģētās regulas projekts; 
    • iniciatīvas  mērķis ir ar Regulu (ES) 2020/1056 par kravu pārvadājumu elektronisku informāciju izveidot tiesiskos regulējumu, kas ļauj ekonomikas dalībniekiem kopīgot ar attiecīgajām iestādēm digitālo informāciju par kravu pārvadājumiem ES pa autoceļiem, dzelzceļu, iekšzemes ūdensceļiem un gaisu. Šajā deleģētajā regulā izklāstīti noteikumi par to, kā apliecināt, ka eFTI vidē izmantotās IT platformas atbilst noteiktajām juridiskajām prasībām par eFTI datu apmaiņas pakalpojumu sniegšanu.;
    • informācija konsultācijām pieejama "Have your say" portālā;
    • piemērojas deleģētā akta procedūra;
    • plānots pieņemt (dalībvalstu balsojums) 2025.gada otrajā ceturksnī.

 

  • Informācija ievietota 30.01.2025.
  • Kravu pārvadājumu elektroniskās informācijas (eFTI) platformas — funkcionālo prasību specifikācijas 
    • īstenošanas regulas projekts; 
    • iniciatīvas  mērķis ir ar Regulu (ES) 2020/1056 par kravu pārvadājumu elektronisku informāciju izveidot tiesiskos regulējumu, kas ļauj ekonomikas dalībniekiem kopīgot ar attiecīgajām iestādēm digitālo informāciju par kravu pārvadājumiem Eiropas Savienībā. Šī iniciatīva saskaņā ar eFTI regulu nosaka detalizētas specifikācijas kopējām funkcionālajām prasībām, kas attiecas uz IT platformām, lai tās varētu nodrošināt eFTI datu apmaiņu starp ekonomikas dalībniekiem un attiecīgajām iestādēm..;
    • informācija konsultācijām pieejama "Have your say" portālā;
    • piemērojas Committee (komitoloģijas) procedūra;
    • plānots pieņemt (dalībvalstu balsojums) 2025.gada pirmajā ceturksnī.

  • Informācija ievietota 15.10.2024.
  •  Saskaņotās specifikācijas dzelzceļa kravas vagoniem 
    • īstenošanas regulas projekts (grozījumi);
    • grozījumu mērķis ir nodrošināt saskaņotību starp dzelzceļa kravas vagonu savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām (SITS) un Noteikumiem par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID);
    • informācija konsultācijām pieejama "Have your say" portālā;
    • piemērojas Committee (komitoloģijas) procedūra;
    • plānots pieņemt (dalībvalstu balsojums) 2025.gada pirmajā ceturksnī.

  • Informācija ievietota 15.10.2024.
  • Ritošā sastāva savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju grozījums 
    • īstenošanas regulas projekts (grozījumi);
    • iniciatīvas  mērķis ir dot iespēju atļaut militāros kravas vilcienos iekļaut militārā eskorta vagonus, kas ir īpaši pasažieru vagoni. Šie vagoni atšķiras no parastiem pasažieru vagoniem, kas iekļauti pasažieru vilcienos. Militārā eskorta vagoni pēdējā pārskatīšanā nebija ietverti tikai tāpēc, ka miera laikā tie nebija vajadzīgi. Tagad, kad notiek karš Ukrainā, radusies nepieciešamība pasūtīt militāros vilcienus.;
    • informācija konsultācijām pieejama "Have your say" portālā;
    • piemērojas Committee (komitoloģijas) procedūra;
    • plānots pieņemt (dalībvalstu balsojums) 2024.gada trešajā ceturksnī.